Deutsche Kinderbücher

Etiketler

20 Mart 2018 Salı

Sütlü Renk Cümbüşü

Suyun üzerinde dalgalanan renklerin görsel bir şölen oluşturduğu Ebru Sanatı, küçüklüğümden beri hayranı olduğum, ancak hayatımda sadece bir defa yapabilme imkanı bulduğum çok mükemmel bir sanat olmasının yanında, mükemmel bir boş vakit değerlendirme aktivitesidir. Gerek günlük hayatın getirmiş olduğu yoğunluktan, gerek gözardı edişimden, gerekse malzemelerinin elimin altında olmayışından dolayı çok sevdiğim ve özlem duyduğum bu sanatı icra edemeyişimin eksikliğini, bugün bir alışveriş merkezinde tesadüfen karşıma çıkan bir kravatın üzerindeki ebru desenini görmemle fark ettim. Bildiğim kadarıyla geçmişte toplumumuzda, özellikle Osmanlı Dönemi'nde ebru çalışmaları sanatsal açıdan, özellikle kağıt süsleme sanatları içerisinde en önemlilerinden biri idi. Çok eski tarih kitaplarının cilt kapaklarına, sayfaların içindeki yazıların arka planlarına, hatta eski duvar kağıtlarına, ahşap ve camdan yapılmış süslemelere baktığımızda, ebru sanatı ile karşılaşmamız mümkündür. Ancak günümüzde bence gerektiği yeri koruyamamış ve bir çok sanat dalının altında kalmıştır. 
"Renklerin suyla dans ettiği sanat" olarak da tanımlanan ebru çalışmasını, en kısa zamanda yapmaya karar vererek, gerekli olan malzemeleri temin etmeye bugünden başladım. Tabi bütün malzemelere bugün ulaşamadığım için, sanırım birkaç gün beklemek zorundayım. Başta da söylemiş olduğum gibi hayatımda bir defa yaptığımdan ve üzerinden çok uzun zaman geçmiş olduğundan dolayı, yapımını bir defa daha hatırlamak için internette dolaşırken, çok güzel bir etkinlikle karşılaştım. Tabi bu gerçek bir ebru sanatı değildi, fakat evde çocuklarla yapılabilecek ve ebru sanatını andıracak güzel ve eğlenceli bir çalışmaydı. Malzemeler için de, alışverişe çıkmama gerek yoktu; çünkü evde olan süt, bulaşık deterjanı, kürdan ve boya yetiyordu. Aslında oğlumun okuldan gelmesini beklemeden, hemen yapmaya karar verdim. Ama sonradan böyle güzel bir çalışmayı oğlumla beraber yapmak, onun da böyle görsel bir şölene şahit olmasına sebep olmak ve güzel vakit geçirmesini sağlamak için onu beklemeye karar verdim. 
Onu okuldan almaya gittiğimde keyfinin olmadığını fark ettim. Hasta olup olmadığını sorduğumda, hasta olmadığını, ancak teneffüste düştüğü için dizinin acıdığını söyledi. Ben de dizine baktım ve aslında çok önemli bir şey olmadığını gördüğümde içim rahatlayarak, birazdan geçeceğini söyledim. Onu biraz da neşelendirmek için, evde çok güzel bir şey yapacağımızı söyledim. Heveslendiği için sanırım, dizinin acısını unuttu ve yüzüne bir gülümseme yayıldı. Eve geldikten sonra hemen yıkanıp, üzerini değiştirdi ve süt ile yapacağımız ebru çalışmasını yapmaya başladık. Bunun için, boyanın hareketlerini şeffaf ortamda daha rahat görebilirsin diye borcam kullandım. Borcamı masanın üzerine koydum ve içerisine bir miktar süt döktüm. (Yaklaşık 2-3 bardak civarında) Sonra oğluma sarı, kırmızı, yeşil ve mavi renk boyaları verdim (Biz guaj boya kullandık ama sulu boya, gıda boyası ve benzeri diğer boyalar da kullanılabilir). Boyaları sütün içerisine damlatmasını istedim. Her renk boyadan bir miktar sütün içerisine damlattı. Daha sonra elimdeki kürdanı deterjana batırarak  oğluma verdim ve renklerin ortasına dokundurmasını söyledim. Kürdanı renklere dokundurduğu anda, çok güzel bir renk cümbüşü ortaya çıktı. Kürdanımızı bir kaç defa deterjana sürüp, aynı işlemi uyguladık ve mükemmel bir görüntüyle karşılaştık. Hatta bu deneyi yaparken, aklıma "Kaçan Karabiberler" deneyimiz geldi. Orada da kara biberler, deterjan gördüğünde kaçmışlardı ve çok eğlenceli bir çalışma yapmıştık. Hem eğlenmiş hem de öğrenmiştik. Bu deneymizde de deterjanın, sütün içerisindeki yağ moleküllerini uzaklaştırdığını ve bu yüzden böyle bir görüntüyle karşılaştımızı söyledim. Bu çalışmanın ebru sanatına biraz benzediğini, haftaya eğer bütün malzemelerim tamamlanırsa, onunla gerçek bir ebru sanatı çalışması yapacağımızı söyledim. Bugün de hem çok eğlenceli bir çalışma yapmış olduk, hem de oğlum ebru sanatı hakkında küçük bir bilgi sahibi olmuş oldu. Eğlenmek ve öğretmek isteyen bütün annelere tavsiye ediyorum. Ben bu çalışmamızda kısaca sütlü renk cümbüşü adını verdim. Bu çalışmayı yapacak olanlar için malzemelerimiz: 

- Bir adet tepsi
- Tepsinin büyüklüğüne göre, üç ya da dört bardak süt
- İstenilen renkte ve istenilen çeşitte boyalar
- Kürdan ya da kulak çubuğu
- Bulaşık deterjanı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder