Deutsche Kinderbücher

30 Haziran 2018 Cumartesi

Tuz-Karabiber Deneyi



Mutfağa her girdiğimde peşimde olan Eren, bu sabah yine iş başındaydı. Birkaç gündür yoğun olduğumdan dolayı, pek ilgi gösteremedimden, evde olduğum her saniye yanımdan ayrılmak istemiyor. Tabi mutfaktayken bu durum benim için biraz zorlaşıyor. Çayın kaynıyor olması ve bıçakla sebzeleri kesiyor olmamdan dolayı Eren'i kendimden biraz uzaklaştırmak istedim. Tabi söyleyerek bunu yapsam, kesinlikle gitmeyeceğini,  hatta inatlaşıp bu defa kucak isteyeceğini biliyorum.  Bu yüzden  değişik bir yöntem kullanmak istedim. Çay tabağının içerisine tuz ve karabiber koydum. Sonra bunları karıştırdım. Eren'e dönüp: "Eyvah Eren!  Tabağın içerisinde tuz ve karabiber var. Beyaz olanlar tuz, koyu renkli olanlar da karabiber. Bunları yanlışlıkla aynı tabağa koymuşum.  Mutlaka ayırmamız lazım." dedim. Eren hemen elini tabağını içerisine attı ve ayırmak için bir hamle yaptı. Ama bir tutam almış olduğu tuz-karabiber karışımını ayıramayacağını anladı ve "Olmuyor" dedi.
Ben de hemen çekmeceden bir tane plastik kaşık getirdim ve hızlıca saçıma sürterek elektriklenmesini sağladım. Daha sonra bu kaşığı hemen tuz-karabiber karışımına doğru uzattım. Kaşığımıza karabiber taneleri  hızlıca gelerek yapıştılar,  tuzlar ise tabakta kaldı.  Tabi Eren hayretler içerisinde. Bu arada büyük oğlum Eymen de yanımıza geldi. Ona da nasıl yaptığımızı gösterdim. O da heyecanla bu oyuna katıldı. Baktım ikisi beraber çok eğleniyorlar, biraz daha tuz ve karabiberi karıştırıp tabaklarına ekledim. Ben mutfaktaki işimi halledene kadar, onlar da tuz ve karabiberi tamamen birbirinden ayrıştırmış ve eğlenceli vakit geçirmiş oldular.  Bunun yanında, maddelerin farklı özelliklerinin olduğunu, yaparak ve yaşayarak görmüş oldular. Alışılagelmemiş bir durumda,  farklı çözüm yöntemlerinin de olabileceğini, her zaman kullanmış oldukları malzemeleri (plastik kaşık) farklı amaçlar için de kullanabileceklerini anlamış oldular.
 Hepimizin bildiği gibi, hayat maalesef dört dörtlük değil. Hayatın her aşamasında problemlerle karşılaşıyoruz. Bu yüzden çocuklarımıza, problemlerle baş edebilme ve problemlerin çözümünde farklı yollar arama yetilerini geliştirmeye yardımcı olmamız gerekiyor. Burada yapmış olduğumuz bu küçücük deney bile, aslında onlara çok büyük bir hayat dersi sunuyor. Ben "karabiber ve tuzu birbirinden ayırmalıyız" dediğimde, ilk önce Eren tabağın içerisine elini uzattı. İlk düşüncesi buydu. Daha sonra ona göstermiş olduğum farklı bir yöntemle, farklı bir çözümü olduğunu gördü ve böylece başarıya ulaştı.
 Burada açıklamak istediğim, belki sadece 2 dakikada ve sadece tuz-karabiberle çocuğumuza çok önemli bir hayat dersi de vermiş olabiliriz.  Bu yüzden ben bu deneyi çok önemsiyorum ve herkese yapması için tavsiye ediyorum. Tabii ki yaptıktan sonra da, çocuğumuza problemlerin üstesinden gelebilmek için farklı çözüm yolları aramamız gerektiğini  açıklarsak, deneymiz asıl başarısına kavuşmuş olur.

4 yorum:

  1. Yalnız ben 43 yaşındayım ve bu bilgiden bi haberim 😀😀😀

    YanıtlaSil
  2. Farklı çözüm yolları görmüş olmaları ne güzel.:)

    YanıtlaSil
  3. Bu yazıyı çok beğendim! Özellikle fen bilgisi derslerinin vazgeçilmez bir bilgisini "kuru bilgi"den hayat dersine dönüştürdüğünü görünce çok mutlu oldum :) Şanslı çocuklar. Neşeli sevgilerle :))

    YanıtlaSil
  4. benim için de yeni bilgi oldu :) yanii, karabiber elektriklenmeye geliyor, bunun bir fizik açıklaması olmalı. karşı kutuplar filan gibi :)

    YanıtlaSil