Deutsche Kinderbücher

2 Mart 2018 Cuma

Sihirbaz Kalem


Bir öğretmen olarak sınıfımda öğrencilerimle, bir anne olarak da evde oğlumla hem eğlenceli hem de kaliteli vakit geçirdiğimiz, çok basit bir deneyden bahsetmek istiyorum. Çok basit olmasına karşın çocukları oldukça etkileyen, adeta sihirbazlık gösterisi izlermişcesine heyecanlandıran bir deney. İçi su dolu olan poşete, kalem batırma deneyi. 
Çocukları fen bilgisi dersine alıştırmak ya da sevdirmek amacıyla yapılabileceği gibi; yine fen bilgisi dersinde kullanılan molekül, oksijen, bileşen gibi kavramlara karşı kulak dolgunluğu oluşturmak için de mükemmel bir deney olacağını düşünüyorum. 
Bu deneyi yapmak, çocuklar için (hatta büyükler için bile) bir deneyden öte, tamamen bir oyun gibidir.😊 Bunun yanında, kullanılan malzemeler de her evde bulunan, hiçbir masraf gerektirmeyen malzemelerdir. 

Deney için kullanılacak malzemelerimiz:

- 1 adet buzdolabı poşeti
- Poşetin yarısını dolduracak kadar su
- Birkaç tane kurşun kalem
Deneyimizin yapılışı:

Buzdolabı poşetimizin içini yarıya kadar suyla dolduruyoruz. Eğer buzdolabı poşetimiz kilitliyse, kilidini kapatıyoruz; değilse elimizle ağzını sıkıca tutuyoruz. Daha sonra poşetin su dolu olan kısmına elimizdeki kalemleri batırıyoruz ve kalemin ucunu poşetin karşı tarafından çıkarıyoruz. Kalemler poşeti delmiş olmasına rağmen, poşetten bir damla bile su akmadığını görüyoruz. 

Bu deneyi farklı bir şekilde yaptığımızda; yani önce poşete kalemleri batırıp, daha sonra suyla doldurduğumuzda poşetten su aktığını görürüz. 

Bu deneyi evde oğlumla birlikte yaptığımda adeta büyülendiğini söyleyebilirim. Oğluma mutfağa gelmesini ve ona çok ilginç bir şey göstereceğimi söyledim. Buzdolabı poşetinin içerisine musluktan yarıya kadar su doldurdum. Daha sonra elimde olan üç tane kurşun kalemi ona verdim. Kalemleri poşete batırmasını ve kalemlerin ucunu poşetin karşı tarafından çıkarmasını istedim. Poşetin içindeki suyun döküleceğini düşündüğü için, gerçekten tedirgin bir şekilde kalemleri batırdı. Ancak suyun bir damlasının bile dökülmediğini gördüğünde çok sevindi ve bu deney ona çok ilginç geldi. 

Daha sonra başka bir buzdolabı poşeti alarak, deneyi yeniden yapmak istedi. Ben ise bu defa poşete su doldurmadan önce kalemleri batırmasını istedim. Kalemleri batırdı.Daha sonra poşetin içerisine su doldurmaya başladık. Ancak bu defa kalemleri batırdığımız yerden su akmaya başladı. Neden böyle olduğunu sorduğunda; buzdolabı poşetini oluşturan polietilen maddesinin parçalara ayrıldığında,yani poşet delindiğinde moleküllerinin daha yakın hareket ettiğini; bu yüzden polietilenin kalemlerin etrafında sıkılaştığını ve su sızmasını engellediğini söyledim. 

Bu deney, bu zamana kadar yapmış olduğumuz diğer deneylerden daha eğlenceli gelmiş olacak ki, arkadaşlarına da göstermek istedi. Bu yüzden okul çantasının içerisine hemen malzemelerini yerleştirdi ve yarın okula gider gitmez öğretmenine ve arkadaşlarına bu deneyi sunacağını söyledi. 

Bu yapmış olduğumuz deneyin sonucunda çocuğumuz hem yaparak- yaşayarak-görerek öğreniyor, hem zevk alıyor, hem de bu deneyi başkalarına anlatırken, topluluk karşısında konuşma yeteneğini geliştiriyor.

Ayrıca bu deneyi yaptığımızda, çocuğa fen bilgisi dersini eğlenceli, ilginç ve heyecan verici bir ders olarak tanıtmış oluruz. Tabii ki yapmış olduğumuz bu deneyin amacını, sonucunu ve neden-sonuç ilişkilerini fen bilgisi dersinde yabancılık çekmeden kavramasını da sağlamış oluruz.






2 yorum:

  1. Bu da güzelmiş. Malzemeler de çok basit herkes yapabilir :) Emeğinize sağlık. :)

    YanıtlaSil